Zelf een logo maken versus een logo laten maken
Je hebt je eigen (startende onderneming), maar jouw bedrijf heeft nog geen eigen gezicht. Je mist nog een sterk logo en een kenmerkende huisstijl. Canva is een online designprogramma waar je makkelijk en snel je logo in kunt maken. Toch adviseer ik je sterk om dit niet te doen, maar om dit uit te besteden aan een professionele grafisch ontwerper. In de volgende punten vind je waarom:
1. Professionele uitstraling
Over een goed logo is lang nagedacht. Het is een combinatie van een sterk beeldmerk, relevante kleuren en passende typografie die het logo tot een geheel maken. Het maken van een goed ontwerp is een vak dat je niet binnen een dag hebt geleerd. Goedkoop is duurkoop: beter is het om te investeren in een grafisch ontwerper die een logo voor je maakt waarmee je jaren vooruit kunt, en dat ook in de toekomst rechtop blijft staan.
2. Uniekheid
Steeds meer mensen ontdekken Canva. Logisch okk, want het is een gebruiksvriendelijke tool die vele deuren opent op het gebied van grafische vormgeving. Canva is bijvoorbeeld ideaal voor het maken van social media templates. Minder geschikt is het voor het maken van een logo. Canva biedt talloze standaardtemplates die je kunt gebruiken, waar iedereen dankbaar gebruik van maakt. Hoe meer mensen dat doen, hoe minder origineel jouw logo wordt, en hoe minder jij je onderscheidt van de massa.
3. Merkidentiteit
Een logo is een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit en is een toonbeeld van de visie van jouw onderneming. Een grafisch ontwerper helpt jou verder te kijken dan de nabije toekomst en zal rekening houden met je bedrijfsdoelen, waarden en doelgroep bij het ontwerpen van een logo dat past bij jouw merk. Hij zal de juiste kleuren, typografie en visuele elementen kiezen om je merk op een consistente en effectieve manier te vertegenwoordigen.
4. Schaalbaarheid en veelzijdigheid
Professioneel ontworpen logo’s zijn doorgaans veel beter schaalbaar dan zelfgemaakte logo’s. Ze kunnen zonder verlies van kwaliteit worden vergroot of verkleind, wat belangrijk is voor het gebruik op verschillende marketingmaterialen, van visitekaartjes tot billboards.
5. Technische expertise
Een grafisch ontwerper begrijpt de technische aspecten van het ontwerpen van een logo, zoals resolutie, kleurmodellen en bestandsformaten. Hij zal ervoor zorgen dat je logo geschikt is voor afdrukken, online gebruik en andere toepassingen, wat problemen in de toekomst kan voorkomen. Want als jouw bedrijf goed loopt, wil je in de toekomst misschien zomaar je logo laten bestickeren op je auto, op een t-shirt laten zetten of op een spandoek gebruiken. Dan kun je maar beter een technisch goed logo hebben!
Kortom, het investeren in een professioneel ontworpen logo is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een succesvolle merkidentiteit en kan helpen om je bedrijf op de lange termijn te laten groeien. Het is een investering die de moeite waard is om ervoor te zorgen dat je een sterk en onderscheidend merk hebt, dat boven het maaiveld dat Canva heet uitspringt!